PAST
HANNAH TOTICKI
Mentale Landskaber
30. april - 18. juni, 2022
TIRSDAG DEN 14. JUNI:
KOM TIL ART MORNING:
SAMTALE MELLEM HANNAH TOTICKI OG ADAM BENCARD
Vi byder på samtale, udstilling og kaffe/te og croissanter!
Med Mentale Landskaber viser SPECTA galleriets første solopræsentation af den danske billedkunstner Hannah Toticki. Centralt i Totickis praksis er et vedholdende fokus på samtidsmenneskets eksistens i en tid, hvor vi hylder hastighed, effektivitet og selvrealisering. I Mentale landskaber tager hun også fat i vores relation - eller manglende relation - til naturen. Igennem kunsthistorien har naturskildringer afspejlet menneskets relation til vores omverden, men i dag befinder kloden sig i så kritisk en tilstand, at disse skildringer også “spejler sig tilbage” og peger på vores egen mentale tilstand. Vi har svært ved rigtigt at se os selv som - ikke bare forbundne til - men en del af naturen.
I en serie af nye papir- og collage-værker kredser Hannah Toticki om dette lidt akavede forhold til naturen. Værkerne fremstår som æstetiserede, abstrakte topografier, landskaber af vand, bjerge, is og eng. Men i disse taktile landskaber kan man også finde materialer som trimmertråd fra en kantklipper, Flex-havetråd, resin tastatur-knapper og gummihandsker, hvor neglene er erstattet af tastaturknapperne P-A-Y.
På udstillingen præsenterer Hannah Toticki også en serie keramiske værker som bringer netop vores sårbarhed og usikkerhed som et alment menneskeligt vilkår i fokus. Det er objekter, der har form som hjelme og bærer titler som Protection Against Unfulfilled Desires og Protection Against Irrevocable Mistakes. Titlerne peger på uønskede, men uundgåelige tilstande og hændelser i livet. Men det står klart, at de keramiske hjelme, som er både tunge og skrøbelige, ikke giver beskyttelse, ligesom livet ikke rummer garantier.
I Mentale Landskaber gør Hannah Toticki os bevidste om den tvetydighed, som vores livsstil giver os: Vi har en teknologi, som sætter os fri og giver os uendeligt mange muligheder, men som også udfordrer os: vi kan være på arbejde konstant - og være halvt til stede mange forskellige steder samtidigt. Tastaturet er lige dér, hvor maskinen og det indre liv mødes - interfacet. I Hannah Totickis praksis er vores arbejdsliv og de relationer, der udgår fra det, ofte repræsenteret ved tasterne fra computertastaturer. Maskinen er blevet vores følgesvend og vores samarbejdspartner: Vi er ”Colleagues at Nighttime”, som en af værktitlerne indrammer det. Og således kan vi måske forekomme mere forbundne - og næsten en del af - teknologien end naturen.
Hannah Toticki (DK, 1984) er uddannet fra Det Kongelige Danske Kunstakademi i 2016. Samme år blev hun tildelt StartPoint Prize som den mest lovende nye europæiske kunstner på Prague National Gallery. Siden da har Toticki skabt en række soloudstillinger og -performances på både danske og internationale institutioner, bl.a. KW og Galerie Wedding i Berlin, MOCAD i Detroit, USA, og O-Overgaden og Holstebro Kunstmuseum i Danmark. Hannah Toticki har desuden deltaget i gruppeudstillingerne Modern Love (Tallin, Freiburg, Utrecht), Work It Out på Kunsten i Aalborg, Soil.Sickness.Society på Rønnebæksholm, Ung Dansk Kunst - Samfundsprognoser på Arken og Shapeshifters på Malmø Konstmuseum i Sverige i 2020. Toticki har lavet performances på bl.a. Ny Carlsbergfondets Up Close festival, på Roskilde Festival, på Kunsthal Charlottenborg og på SMK.