PAST

HANNAH TOTICKI

Mentale Landskaber

30. april - 18. juni, 2022

TIRSDAG DEN 14. JUNI:

KOM TIL ART MORNING:
SAMTALE MELLEM HANNAH TOTICKI OG ADAM BENCARD

Vi byder på samtale, udstilling og kaffe/te og croissanter!


Med Mentale Landskaber viser SPECTA galleriets første solopræsentation af den danske billedkunstner Hannah Toticki. Centralt i Totickis praksis er et vedholdende fokus på samtidsmenneskets eksistens i en tid, hvor vi hylder hastighed, effektivitet og selvrealisering. I Mentale landskaber tager hun også fat i vores relation - eller manglende relation - til naturen. Igennem kunsthistorien har naturskildringer afspejlet menneskets relation til vores omverden, men i dag befinder kloden sig i så kritisk en tilstand, at disse skildringer også “spejler sig tilbage” og peger på vores egen mentale tilstand. Vi har svært ved rigtigt at se os selv som - ikke bare forbundne til - men en del af naturen.

I en serie af nye papir- og collage-værker kredser Hannah Toticki om dette lidt akavede forhold til naturen. Værkerne fremstår som æstetiserede, abstrakte topografier, landskaber af vand, bjerge, is og eng. Men i disse taktile landskaber kan man også finde materialer som trimmertråd fra en kantklipper, Flex-havetråd, resin tastatur-knapper og gummihandsker, hvor neglene er erstattet af tastaturknapperne P-A-Y.

På udstillingen præsenterer Hannah Toticki også en serie keramiske værker som bringer netop vores sårbarhed og usikkerhed som et alment menneskeligt vilkår i fokus. Det er objekter, der har form som hjelme og bærer titler som Protection Against Unfulfilled Desires og Protection Against Irrevocable Mistakes. Titlerne peger på uønskede, men uundgåelige tilstande og hændelser i livet. Men det står klart, at de keramiske hjelme, som er både tunge og skrøbelige, ikke giver beskyttelse, ligesom livet ikke rummer garantier.

I Mentale Landskaber gør Hannah Toticki os bevidste om den tvetydighed, som vores livsstil giver os: Vi har en teknologi, som sætter os fri og giver os uendeligt mange muligheder, men som også udfordrer os: vi kan være på arbejde konstant - og være halvt til stede mange forskellige steder samtidigt. Tastaturet er lige dér, hvor maskinen og det indre liv mødes - interfacet. I Hannah Totickis praksis er vores arbejdsliv og de relationer, der udgår fra det, ofte repræsenteret ved tasterne fra computertastaturer. Maskinen er blevet vores følgesvend og vores samarbejdspartner: Vi er ”Colleagues at Nighttime”, som en af værktitlerne indrammer det. Og således kan vi måske forekomme mere forbundne - og næsten en del af - teknologien end naturen.

Hannah Toticki (DK, 1984) er uddannet fra Det Kongelige Danske Kunstakademi i 2016. Samme år blev hun tildelt StartPoint Prize som den mest lovende nye europæiske kunstner på Prague National Gallery. Siden da har Toticki skabt en række soloudstillinger og -performances på både danske og internationale institutioner, bl.a. KW og Galerie Wedding i Berlin, MOCAD i Detroit, USA, og O-Overgaden og Holstebro Kunstmuseum i Danmark. Hannah Toticki har desuden deltaget i gruppeudstillingerne Modern Love (Tallin, Freiburg, Utrecht), Work It Out på Kunsten i Aalborg, Soil.Sickness.Society på Rønnebæksholm, Ung Dansk Kunst - Samfundsprognoser på Arken og Shapeshifters på Malmø Konstmuseum i Sverige i 2020. Toticki har lavet performances på bl.a. Ny Carlsbergfondets Up Close festival, på Roskilde Festival, på Kunsthal Charlottenborg og på SMK.

Hannah Toticki, Sol Vand Græs, 2022, mixed media på papir, 42 x 30 cm + ramme